Σάββατο 1 Ιουνίου 2013

"Ηχογεωγραφία", στη μικρή αποθήκη της Πειραιώς 260

Μια ηχητική πλοήγηση στη Μεσόγειο, μέσα από δρόμους της σύγχρονης κλασικής μουσικής, εξερευνά το έργο "Ηχογεωγραφία", της βραβευμένης μουσικού Γεωργίας Σπυροπούλου.

Πρόκειται για εγκατάσταση βίντεο και ήχου, με θέμα την θάλασσα και παρουσιάζεται στη μικρή αποθήκη της Πειραιώς 260, από το Σάββατο 1η Ιουνίου, με την έναρξη του Φεστιβάλ Αθηνών.

"Είναι τόσο διαφορετικοί οι τρόποι που μπορούμε να δούμε τον κόσμο με τη μουσική", δηλώνει η Ελληνίδα δημιουργός. Ζει και εργάζεται στην Γαλλία, όπου πήγε για μεταπτυχιακές σπουδές και εγκαταστάθηκε μόνιμα.

Με αξιοζήλευτες σπουδές, τιμητικές διακρίσεις, αναθέσεις, η καριέρα της στο εξωτερικό διαγράφει σημαντική πορεία. Και παρόλο που τα έργα της παρουσιάζονται ευρέως σε πολλές χώρες, στην Ελλάδα, τη γνωρίσαμε πρόσφατα στη Στέγη Γραμμάτων και Τεχνών, με τις "Βάκχες".

Σε μια δική της, εντελώς νέα ανάγνωση της ομώνυμης τραγωδίας του Ευριπίδη, με τις πιο σύγχρονες μεθόδους σύνθεσης και ενορχήστρωσης, με έναν τραγουδιστή-περφόμερ, μαγνητοταινία και live electronics.

Η έρευνά της στο Ινστιτούτο Έρευνας Ακουστικής Μουσικής (IRCAM) του Κέντρου Πομπιντού, (όπου επιλέχθηκε να εργαστεί), είχε θέμα τις μεταμορφώσεις της φωνής μέσω υπολογιστή και που η ίδια ονομάζει "φωνητικές μάσκες".

Στην "Ηχογεωγραφία" η πρωτοπορία συναντά την προφορική παράδοση, την εκφορά της ανθρώπινης φωνής, ήχων ακόμα και θορύβων, "μεταμορφωμένους" από υπολογιστές. Το έργο ήταν ανάθεση της διοργάνωσης "Μασσαλία 2013, Πολιτιστική Πρωτεύουσα της Ευρώπης".

Αυτό που αντικρίζει ο επισκέπτης μπαίνοντας στη μικρή αποθήκη της Πειραιώς είναι προβολές βίντεο μιας θάλασσας που λαμπυρίζει, σε αέναη κίνηση, αλλάζοντας αποχρώσεις, πυκνότητα και υπόσταση, ενώ ταυτόχρονα ο ήχος αναπτύσσεται από οκτώ ηχεία σαν μια ακουστική περιπλάνηση στο χώρο.

Κάθε χώρα της Μεσογείου εκπροσωπείται από τους ήχους της, ενώ ο συνδυασμός εικόνας και ήχου, γίνεται κάθε φορά σε πραγματικό χρόνο από ένα ειδικά σχεδιασμένο πρόγραμμα. Ένα ατμοσφαιρικό περιβάλλον εικόνας και ήχου μας ταξιδεύει στην Μεσόγειο με οδηγό τον "χάρτη ηχητικής πλοήγησης" και "ηχονησίδες, τους τύπους των ήχων", λέει χαρακτηριστικά η Γεωργία Σπυροπούλου.



Η σύνθεση βασίζεται σε μια συλλογή ήχων, που συγκέντρωσε η ίδια, μετά από ανοιχτή πρόσκληση που απηύθυνε για το πρότζεκτ της.

Στη συνέχεια, εξηγεί, "ταξινόμησε τους ήχους σε οικογένειες. Τρεις από αυτές αφορούν την ανθρώπινη φωνή- ομιλούσα, καλέσματα, τραγούδια που αφορούν την θάλασσα. Δεν ήθελε φολκλόρ εκτελέσεις αλλά παλιές, με ιδιαίτερα χαρακτηριστικά".

Από την Ελλάδα διάλεξε τραγούδια από την Κάλυμνο, Μικρασιατικά, από την Γαλλία το τραγούδι ενός ψαρά. Οι άλλες ομάδες είναι ήχοι της θάλασσας - φάλαινες δελφίνια, ήχοι της φύσης - τζιτζίκια, αέρας, μηχανικοί ήχοι από μηχανές πλοίων, ήχοι από σήματα -μορς, καραβιών μέσα στον βυθό της θάλασσας. Άλλοι ήχοι είναι επεξεργασμένοι από την ίδια.

"Απειροι ήχοι από ένα ανεξάντλητο υλικό που δημιουργούν μια σύνθεση στον υπολογιστή η οποία ανανεώνεται διαρκώς", λέει η Γεωργία Σπυροπούλου, εξηγώντας τη δουλειά της.

Η έκθεση θα διαρκέσει έως τις 17 Ιουλίου.




Πηγή : nooz.gr

0 σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου